جرم محاربه

من کریمی هستم وکیل پایه یک دادگستری ، مطالب حقوقی روز و عامیانه رو در این وبسایت برای شما به اشتراک میزارم

جرم محاربه

۴ بازديد
جرم محاربه، یعنی، یک یا این که چندین نفر، مبادرت به کشیدن اسلحه، به قصد ترساندن و تهدید یا این که به قصد تصاحب کردن جان، جنس، یا این که ناموس عموم، نمایند و درین دربین، با فعالیت خویش، موجب ناامنی اطراف شوند که به فردی که به ترتیب مذکور، دست به سلاح برده و موجب ناامنی دور و بر شده، محارب می‌گویند. حکم مجازات جرم محاربه، یک کدام از موردها اعدام، نفی بلد، جدا دست راست و پای چپ و یا این که صلب بوده و اختیار گزینش یک کدام از این 4 آیتم، تحت عنوان مجازات، با حاکم پرونده میباشد.

امنیت همگانی، او‌لین و مهم‌ترین مراد عموم در هر کشوری میباشد و مقامات مرزو بوم، ملزم به جانبداری این مراد و برقراری نظم و امنیت در جامعه میباشند و با احوال و مقررات و قوانین دراین مورد، سعی بر فراهم نمودن هر چه عالی امنیت در جامعه دارا هستند.

در ضابطه مرزو بوم ما، بعضی از جرائم، تحت عنوان جرایم علیه امنیت میهن، شناسایی گردیده اند که محاربه، یکی آن‌ها است و با دست به سلاح بردن، ذیل قوانینی خاص، پژوهشگر میگردد و مجازاتی بسیار هنگفت ، برای مرتکب آن، در‌پی خواهد داشت.

از این رو، در‌این نوشته ی علمی، در بالا، قصد داریم، بگوییم که جرم محاربه چیست و حکم مجازات آن، چه است؛ بعد، توضیح دهیم که محارب که می باشد، در حکم محاربه یعنی چه و طرز گلایه از این جرم و مطالعه به آن، چه‌گونه میباشد.


جرم محاربه چیست

برای جواب به‌این سوال که حکم جرم محاربه چیست؟ آغاز می بایست، جرم محاربه را که میتواند یک کدام از جرایم علیه امنیت ملی باشد را از منظر ضابطه مجازات اسلامی، گزینه رسیدگی، در اختیار بگذاریم. جرم محاربه در ماده 279 ضابطه مجازات، تعریف‌و‌تمجید شد‌ه‌است. این ماده، در تمجید جرم محاربه و عناصر آن، مقرر می‌دارد:

مرجع اخبار و اطلاعات روز حقوقی 

" محاربه، عبارت از کشیدن سلاح، به قصد جان، کالا یا این که ناموس عموم یا این که انذار آن‌ها میباشد، به طوری که موجب ناامنی در دور و اطراف شود. هرگاه کسی با علت فردی، به سوی یک یا این که یک‌سری فرد خاص، سلاح بکشد و فعالیت وی جنبه همگانی نداشته باشد و نیز هر کس به روی عموم سلاح بکشد، اما در تاثیر ناتوانی، موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی‌ گردد. "


مبنی بر این ماده، جرم محاربه، یعنی، یک نفر یا این که چندین نفر، مبادرت به کشیدن اسلحه، به قصد تهدید و تهدید یا این که به قصد به چنگ آوردن جان، متاع، یا این که ناموس عموم نمایند و در‌این فی مابین، با کار خویش، موجب ناامنی شوند. آنچه در جرم محاربه اصلی میباشد، این بوده که کار محارب، موجب ناامنی در گوشه و کنار گردد و محارب، با علت های فردی، مبادرت به کشیدن اسلحه نکند.

به طبع بخوانید: جرم افساد فی الارض و مجازات آن

حکم مجازات محاربه
جرم محاربه برای مثال جرائم مستوجب مجازات حدی میباشد که قابلیت و امکان تخفیف و تغییر و تحول در مجازات آن نیست. حکم مجازات محاربه یا این که حد محاربه در ماده 282 ضابطه مجازات اسلامی مشخص و معلوم شد‌ه‌است، این ماده از ضابطه مجازات، درخصوص حکم مجازات و حد محاربه، مقرر می‌دارد:


حد محاربه یکی چهار مجازات تحت میباشد:

الف – اعدام

ب – صلب

پ – جدا دست راست و پای چپ

ت – نفی بلد


مبتنی بر این ماده، اگر فردی، مرتکب جرم محاربه گردد و بنابراین، با دست بردن به اسلحه به قصد تهدید و تهدید یا این که به قصد جان و جنس و ناموس عموم، موجب سلب امنیت دور و اطراف خواهد شد، به تعیین حاکم، به صلب، اعدام، انقطاع دست راست و پای چپ یا این که نفی بلد، محکوم گردد.

به طبع بخوانید: جرم اهانت به مقدسات و مجازات آن




محارب که می باشد
در بخش های پیشین، گفتیم که جرم و حکم جرم محاربه چیست و توضیح دادیم که از موادسازنده جرم محاربه، این میباشد که به طبع بایستی، سلب امنیت اطراف، به واسطه دست به سلاح شدن، رخداد بیفتد و فرد محارب، نباید، با علت فردی، دست به سلاح گردد. در‌این نصیب، قصد داریم، بگوییم که محارب چه کسی است.


ماده 279 ضابطه مجازات اسلامی، مقرر می‌دارد :"محاربه، عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، جنس یا این که ناموس عموم یا این که تهدید آنها میباشد، به طوری که موجب نا امنی در فضا شود." همینطور، ماده 281 ضابطه مجازات اسلامی، درخصوص محارب، مقرر میدارد: "راهزنان، سارقان و قاچاقچیانی که دست به سلاح ببرند و موجب سلب امنیت عموم و روش ها شوند، محاربند."


بر پایه ی این ماده، هر فردی که به قصد جان و کالا و ناموس عموم یا این که به قصد انذار عموم، دست به سلاح چیره شود و موجب سلب امنیت محیطی که در آن، دست به سلاح برده خواهد شد، همینطور، هر راهزن و دزد و قاچاقچی ای که دست به سلاح پیروز شود و امنیت عموم یا این که شیوه ها را سلب نماید، محارب میباشد. شایان بیان میباشد، هر کس در قبال امان از محارب، دست به سلاح میشود، محارب محسوب نمیشود.


در حکم محاربه یعنی چه

بعضا جرایم میباشند که از منظر ضابطه گذار، در حکم محاربه محسوب می گردند و مجازات محارب، بر مرتکب آنان، ایفا میشود که بدین جرایم، در حکم محاربه می‌گویند و در‌این نصیب، قصد داریم، درباره ی آنان، حرف کنیم که به گستردن ذیل می‌باشند:

ماده 130 فصل چهارم ضابطه مجازات اسلامی، مقرر می‌دارد: " هنگامی که تیتر محارب یا این که مفسد فی الارض بر سردسته مجموعه مجرمانه صحت نماید، حسب آیتم، به مجازات محارب یا این که مفسد فی الارض محکوم میشود."مبنی بر این ماده، می اقتدار اعلام‌کرد، در برخی مورد ها، در‌صورتی‌که سردستگی تیم مجرمانه، متصف تحت عنوان محارب خواهد شد، در حکم محاربه بوده و مجازات محارب که بسته به حیث حکم دهنده، یکی‌از 4 گزینه، اعدام، صلب، نفی بلد یا این که جدا دست راست و پای چپ، خواهد بود، بر سردسته، ایفا میشود.


ماده 17 ضابطه مجازات جرائم نیروهای دارای اسلحه مقرر میدارد: " هر نظامی که اپلیکیشن براندازی به مضمون‌ تغییر و تحول و هلاکت شالوده نظام‌ ایران را پیاده سازی یا این که بدان مبادرت نموده و به‌این مراد، جمعیتی تشکیل‌ دهد یا این که اداره کند یا این که در اینگونه جمعیتی کمپانی یا این که معاونت موءثر داشته باشد، محارب‌، محسوب می‌ گردد." بر پایه ی این ماده، تشکیل جمعیت، به مراد براندازی و هلاکت مبنا نظام جمهوری اسلامی یا این که معاونت اثر گذار در اینگونه جمعیتی یا این که کمپانی در آن، در حکم محاربه بوده و مجازات محاربه، بر این اشخاص، انجام شود.



طرز گلایه و مطالعه به جرم محاربه

یک کدام از عمده ترین سوالهای، راجع‌به محاربه این میباشد که طرز گلایه از جرم محاربه چیست و بعداز گلایه، چه‌گونه به‌این جرم، تحقیق میگردد. لذا، درین قسمت از نوشته‌ی علمی، قصد داریم، درخصوص طرز گلایه و مطالعه به جرم محاربه سخن کنیم.


طرز گلایه از جرم محاربه، به این شکل میباشد که آغاز، شاکی از جرم محاربه، بایستی، با مراجعه به دفترها سرویس ها الکترونیک قضایی، شکواییه محاربه را تصویب و به دادگاه باتقوا، ارسال نماید و در حالتی که، در سامانه حمد، دارنده اکانت نمی‌باشد، جهت استحضار از وقت پژوهش و جلسات دادگاه و آرای صادره، به طور حضوری یا این که اینترنتی، از روش مراجعه حضوری به دفترها سرویس ها الکترونیک قضایی یا این که مراجعه به نشانی sana.adliran.ir نسبت به تشکیل اکانت کاربری حمد، مبادرت نماید.


طرز تفحص به جرم محاربه، به‌این شکل میباشد که بعد از ارسال گلایه شاکی یا این که در شکل احراز جرم، بوسیله مقامات قضایی یا این که ضابطین دادستانی، پرونده جرم، تشکیل‌شده و با اعتنا به ماده 303 ضابطه دین دادرسی کیفری، دادگاه انقلاب، مستقیما، به آن تحقیق کرده و مبادرت به صدور حکم جرم محاربه می کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.