اثبات دیه

من کریمی هستم وکیل پایه یک دادگستری ، مطالب حقوقی روز و عامیانه رو در این وبسایت برای شما به اشتراک میزارم

اثبات دیه

۶ بازديد
تقاضاکنندگان برای ثابت دیه و اخذ آن، مکلف به تهیه و تنظیم گلایه کیفری علیه متهم می باشند. این اشخاص به امر رده قضایی به دادسرا و پزشکی رسمی ارجاع داده میشوند. برای اینکه جنایت عمدی یا این که غیر عمدی ثابت گردد و دیه برای آن مقرر خواهد شد، می بایست شاکی یا این که خانوداه او دلیل رسمی و مستدل به مراجع قضایی ارائه دهند.

سازه بر ماده ۱۶۰ ضابطه مجازات اسلامی، برهان ثابت در کارها کیفری مشتمل بر اقرار، شهیدشدن، قسامه، قسم و سوگند و دانش حکم دهنده میباشد. برای استحضار از ضوابط مرتبط با شرکت کردن در قتل نوشته‌ی‌علمی لینکد گردیده را پژوهش کنید.
اشنایی با مطالب روز حقوقی

بعداز اینکه طرح گلایه از سوی شاکی مبتنی بر ثابت جنایت قتل و یا این که ضرب و جرح، چه به طور عمد یا این که غیر عمد ارائه شد، ثابت جرم یا این که با استناد به اقرار جنایتکار شکل می‌گیرد که در آن جنایتکار به اعمال جنایت قتل یا این که ضرب و جرح اقرار کرده و جرم نسبت داده شده را گردن بگیرد. در‌این حالت میباشد که حکم کننده به موجب ماده ۱۶۱ ضابطه مجازات اسلامی و با استناد به اقرار جنایتکار، مبادرت به صدور رأی می نماید.

در شکل ثابت جرم، با استناد به شهید شدن شهود، شاکی باید طبق ضابطه، دو شاهد مرد یا این که یک شاهد مرد و دو شاهد زن به دادگاه بنامد. دراین‌صورت حکم دهنده، رأی خویش را با استناد به شهیدشدن شهود صادر خواهد کرد.

قسم و سوگند شاکی طرز دیگری میباشد که در ضابطه برای ثابت برهان در نظر گرفتن گردیده‌است. در‌این نحوه که در ماده ۲۰۹ ضابطه مجازات اسلامی آمده میباشد، در شرایطی‌که شاکی در جنایت مشتمل بر دیه، عاجز از معرفی شاهد به دادگاه باشد، این قابلیت را داراست که ادعای خویش را با معرفی یک شاهد مرد و دو شاهد زن به انضمام اَدای قسم اثبات نماید.

قسامه راه‌حل دیگر ثابت دیه میباشد. سازه بر ماده ۴۵۵ ضابطه مجازات اسلامی، قتل عمد مشتمل بر دیه را می اقتدار با عهد و پیمان پنجاه مرد ثابت کرد. برای ثابت قتل غیر عمد نیز پیمان بیست و پنج مرد موردنیاز میباشد. ثابت دیه با به کارگیری از این طرز، در شکل فقدان استدلال دیگر به استثنای قسم و سوگند منکر و کسب لوث ممکن خواهد بود.

برای ثابت دیه بر جنایت عمد یا این که غیر عمد بر اعضاوجوارح و منافع، شاکی می‌تواند طبق ضابطه با اقامه قسامه، ادعای خویش را اثبات نماید.

خلال موردها نام برده، در ضابطه جهموری اسلامی کشور ایران، دانش حکم دهنده نیز می‌تواند عاملی اثر گذار برای ثابت عامل در لحاظ گرفته خواهد شد. با این هم اکنون، این زمینه قادر است به مثابه شمشری دو کناره باشد که گاها ممکن میباشد به ضایع شدن دستمزد اشخاص منتهی شود. گاهی نیز ممکن میباشد با اعتنا به فقدان بقیه برهان به برقراری عدل و داد ختم گردد. بر اساس آنچه در ماده ۲۱۱ ضابطه مجازات اسلامی ایران آمده میباشد، دانش حکم کننده عبارت میباشد از استحصال اعتقادوباور از منبع مستندات بیّن (نماد ها و قرائن روشنی که بر مبنای پژوهش و معاینه محل، گزارش و عقیده کارشناسی، بیانات اشخاص باخبر و … به دست آمده اند) که در نزد او طرح گردیده اند. در شکل نیاز میتوانید نقاله نماینده قانونی کیفری را بازرسی و یا این که با ما تماس حاصل نمایید.


در مواقعی که حکم به استناد دانش حکم کننده صادر می‌شود، او مکلف میباشد در حکم صادره، قرائن و علامت های بیّن مستند دانش خویش را صریحا تیتر نماید.

برای اینکه بتوانید راجع به مورد دیه و عامل ما یحتاج برای ثابت آن داده ها کاملی به دست آورید میتوانید از مشورت کردن حقوقی بدون پول که به وسیله شرکتهای حقوقی و از سوی وکلا و مشاوران حقوقی با تجربه ارائه می‌گردد، به کارگیری فرمایید. قابل ذکر میباشد که در شکل نیز میتوانید از مشورت کردن حقوقی تلفنی بدون پول این مرکز ها نیز برخوردار گردید.

ر حالتی که جنایت روی داده از قبیل قتل یا این که ضرب و جرح، به عمد یا این که شبه عمد تشخیص داده گردد، پرداخت دیه به عهده فرد آدم کش یا این که ضارب خواهد بود. با این حالا، اگر که مجرم به قتل یا این که ضرب و جرح عمد و یا این که شبه عمد، نابالغ یا این که مجنون باشد، زیرا جنایت خطای محض تلقی می گردد، در حالتی‌که از روش شهیدشدن، قسامه و یا این که به استناد دانش حاکم اثبات گردد، پرداخت مبلغ دیه به عهده عاقله آنان خواهد بود.

عاقله سازه به تعریفی که در ماده ۴۶۸ ضابطه مجازات اسلامی آمده میباشد، عبارت از بابا، پسر و خویشان ذکور نَسَبی پدر و مادر و یا این که بستگان پدری بر حسب ترتیب طبقات ارث و مشمول اقوامی مذکری میباشد که شخص به موجب خون با آن‌ها خویشاوند میباشد و خیر به موجب تزویج.

آیا برای پرداخت دیه مهلت مشخصی وجود داراست؟

در جنایات عمد از وقتی که جنایت به وقوع پیوسته، متهم ملزم میباشد پیاله بازه زمانی 1‌سال قمری، دیه مقرر گردیده را پرداخت کند. این دوران در جنایات شبه عمد، دو سال قمری و برای جنایت خطای محض، سه سال قمری در لحاظ گرفته گردیده‌است. در جنایت از نوع خطای محض، محکوم می بایست سالانه یک سوم از دیه و در جنایت شبه عمد نیز سالانه نصف دیه را پرداخت کند.

مطالبه دیه از راننده تقصیرکار در رویدادها رانندگی
در صورتی‌که تصادفی در تاثیر بی احتیاطی راننده واقعه بیافتد و سبب به فوت یا این که زخم شخصی خواهد شد، این آیتم شامل همگی شرایطی خواهد بود که پیشتر درباره ی با دیه در‌این نوشته‌ی‌علمی طرح شوید. چرا که قتل یا این که وارد وارد شدن جراحات بر تاثیر تصادفات، در زمره جنایات غیر عمد تیم بندی میشود و قطعا مشتمل بر مقررات این نوع جرم خواهد بود. در‌این سیرتکامل موردها، ضمن مجازات جبس تعزیری که برای راننده تقصیر‌کار در لحاظ گرفته می گردد، شاکی یا این که اولیای دم او میتوانند مطالبه دیه نمایند.

در‌این پروسه، شاکی یا این که اولیای دم میتوانند به پزشکی رسمی مراجعه کرده و آنگاه طرح گلایه خویش را علیه راننده تقصیر‌کار تهیه کنند و بعد از ثابت وقوع جرم با استناد به برهان مو جود، مبادرت به محکوم کردن راننده تقصیر کار کرده و نسبت به اخذ دیه از او مبادرت کنند. دیه درصورتی که که راننده تقصیرکار دارنده بیمه فرد ثالث باشد، از بیمه اخذ شود.



مطالبه دیه از صاحبکار




درصورتی که کارگری در دفتر کار و در طی اعمال عمل، در تاثیر عدم رعایت ایمنی عمل و همینطور رعایت نکردن شیوه نامه انظباطی، در گیر سانحه گردد و در ادامه آن زخم جانی متوجه او شود و درین دربین صاحبکار تقصیرکار شناخته گردد، می‌تواند طبق ضابطه یک گلایه کیفری به عنوان اتفاق ناشی از شغل تهیه و تنظیم کند و از صاحب کار مطالبه دیه نماید.

مطالبه دیه از دادگاه، نیازمند پرداخت هزینه میباشد؟
همانطور که در اولِ مقاله بیان شد، در ضابطه مجازات اسلامی، دیه در ماده ۱۴ تحت عنوان یک نوع مجازات اساسی شناخته می‌گردد، بدین ترتیب به موجب همین اصل، فرد محق اخذ دیه قادر است با پرداخت هزینه مقرر نزد دفترها سرویس ها قضایی، مبادرت به تصویب گلایه کیفری خویش نماید. ضابطه برای عده ای بی بضاعتی که ناتوان از پرداخت هزینه اخذ دیه می‌باشند، با تشخیص دادستان یا این که سر کردگی حوزه قضایی، معافیت پرداخت هزینه دیه در حیث گرفته میباشد.






















تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.